Tematy
Numeru
10 (luty) 2006

W ZWIĄZKU

Nowe władze Klub Kosmetyczek

TARGI, WYSTAWY

Kobieta piekna i waleczna Mistrzowskie paznokcie

STRESZCZENIA WYKŁADÓW

Makijaz nastolatki Nastolatka u kosmetyczki

TEMAT SEZONU

Proof... not promises Te szalone lata 20 Matrioszki i wampy Nowy sezon - nowe
trendy w paznokciach

INSPIRACJE

Szarość, papierosy i kolor

MAKIJAŻ

Błysk czy transparencja?

ZDROWIE I URODA

Uroda spod skalpela Eliksir wiecznej młodości Wszystko o kolagenie

Nowe Władze

Andrzej Hapek

jest właścicielem firmy Cotron Cosmetics, wyłącznego importera produktów do pielęgnacji twarzy i ciała niemieckiego koncernu BIODROGA, artykułów jednorazowego użytku do salonów fryzjerskich i gabinetów kosmetycznych włoskiej firmy TESSILTAGLIO, obuwia profilaktyczno-leczniczego BALDO oraz sprzętu kosmetycznego COSMODERM. Ponadto posiada wzorcowy salon kosmetyczny na warszawskiej Saskiej Kępie.

Z Andrzejem Hapkiem, prezesem Związku Pracodawców - Wystawców Kosmetyki Profesjonalnej rozmawia Anna Poppek.

Schodami w górę

Od trzech miesięcy jest Pan prezesem Związku. Zdaniem wielu członków, poprzedni zarząd zrobił wiele, ale wyczerpała mu się już inwencja twórcza - niektóre osoby pracowały w zarządzie już trzy kadencje. Czy nie boi się Pan odpowiedzialności związanej z nadziejami na zmiany?

Nowe władze - to nowe wizje i perspektywy, zwłaszcza, że obecnie kierują Związkiem ludzie twórczy, kreatywni, o szerokich horyzontach, z ciekawymi pomysłami. Moim zadaniem jest znalezienie wspólnego mianownika dla szeregu projektów. Zdaję sobie sprawę z tego, że jest to trudne zadanie; w naszej branży, związanej z tak ulotną dziedziną, jak uroda, pracują osoby niebanalne, artystyczne dusze. Trudno się z nimi nudzić. Wiem jednak, że sobie poradzę. Wbrew pozorom nie jestem fantastą, lecz człowiekiem stąpającym mocno po ziemi; nie żyję marzeniami, lecz rzeczywistością.

Łatwo nawiązuje Pan kontakty?

Myślę, że tak. Pomagają mi w tym takie cechy, jak pogoda ducha, elastyczność i zdolność do empatii.

Związek Pracodawców-Wystawców Kosmetyki Profesjonalnej to najpoważniejszy reprezentant podmiotów branży kosmetycznej w Polsce. Jak Pan zdefiniuje jego misję?

Główne zadania, które stoją przed Związkiem, to skonsolidowanie naszego środowiska w obronie jego wspólnych interesów i zbudowanie polskiego rynku kosmetyki profesjonalnej. Są to cele przekładające się na lata wytężonej pracy. Wiadomo, że Związek to przede wszystkim targi i wystawy. Na tym koncentrujemy naszą działalność. Trzeba pamiętać, że świat nie kończy się na Warszawie, choć w stolicy znajdują się siedziby wielu dużych firm. Chcemy więc wzmocnić wizerunek Związku w innych regionach. Na początek planujemy zorganizowanie jeszcze jednej wystawy ? w Gdańsku. Kładziemy duży nacisk na sprofesjonalizowanie kongresów kosmetycznych, poprzez zapraszanie wybitnych światowych specjalistów. Udział wielkich sław będzie najlepszym magnesem dla zwiedzających i wystawców. Pragniemy również zacieśnić kontakty z podobnymi zagranicznymi organizacjami, stworzyć płaszczyznę wymiany doświadczeń ? wiele rozwiązań warto przeszczepić na polski grunt. Należy również unowocześnić politykę informacyjną: temu służyć będzie m.in. własne, periodyczne czasopismo, stworzone na bazie biuletynu wystawowego ?Kosmetyka Profesjonalna? i zmodernizowana strona internetowa. Prowadzimy już zaawansowane prace w tym kierunku.

Za granicą związki branżowe z powodzeniem spełniają rolę lobbingową na rzecz swojego środowiska...

Nasz Związek już rok temu podjął takie działania wobec ustawodawcy, zakończone sukcesem. Chodziło o pewne akty prawne, dotyczące rynku usług i produktów kosmetycznych. Dyrektor Maksymilian Allweil aktywnie pracował w zespole Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji, tworzącym znak ekologiczny dla wyrobów kosmetycznych ?Eko Znak?. Oficjalne wprowadzenie tego znaku do polskiej praktyki gospodarczej nastąpi na sesji w trakcie Salonu Wiosna. Obecny zarząd zamierza kontynuować działania lobbingowe. Zwłaszcza że rząd planuje wprowadzenie szeregu ustaw, które sprzyjać mają rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw ? a takie firmy dominują w naszym Związku. Są to np. zapowiedzi korzystnych zmian w przepisach podatkowych, uproszczenie przepisów dotyczących zakładania własnej firmy, czy budzące wiele emocji zniesienie akcyzy na kosmetyki. Na pewno będziemy uważnie śledzić losy tych projektów i wpływać na dokonywanie korekt, korzystnych dla naszej branży.

Działalność targowa pozostanie jednak główną Waszą domeną?

Oczywiście! Organizowane przez nas targi wpisały się już na stałe w kalendarz najważniejszych imprez kosmetycznych w Polsce. Trwające właśnie warszawskie XIX Targi Kosmetyczne i Solaryjne SALON WIOSNA 2006 to uznana przez wystawców okazja do zdobycia wiedzy, pozyskania nowych odbiorców, a także skuteczna forma wzmacniania pozycji na rynku. Bez wątpienia dużymi atrakcjami tych Targów będą V Mistrzostwa Polski NAIL DESIGN, III Ogólnopolskie Mistrzostwa Makijażu Artystycznego Szkół Kosmetycznych CZARNA PERŁA, a także finał konkursu SUPER SALON oraz Seminaria Solaryjne. Będziemy kontynuować organizację innych znanych, prestiżowych wystaw, takich jak: Targi Kosmetyczne i Solaryjne SALON WROCŁAW, Targi Pielęgnacji i Zdobienia Paznokci SALON PAZNOKCIE, a także wzbogacimy naszą ofertę wystawienniczą o nowe, atrakcyjne imprezy.

Czy zarządzanie związkiem branżowym różni się od zarządzania własnym przedsiębiorstwem?

Różnice są kolosalne: kierując firmą, realizuję własną wizję rozwoju, zaś w Związku ? wizje prawie 70 członków, z których każda jest inna, a wszystkie trzeba ze sobą pogodzić. Poza tym podejmowanie decyzji w imieniu członków Związku nakłada na mnie o wiele większą odpowiedzialność, niż w przypadku decydowania za własne przedsiębiorstwo. Na pewno całą swoją energię skieruję na usprawnienie i zwiększenie skuteczności naszej konfederacji. Liczę na pomoc. Filozof i pisarz, Emil Oesch powiedział kiedyś, że do sukcesu nie ma żadnej windy, trzeba iść po schodach. Wierzę, że z pomocą Koleżanek i Kolegów ze Związku będzie to udana wspinaczka.

Nowe władze Związku Pracodawców - Wystawców Kosmetyki Profesjonalnej

W dniach 22-23 listopada 2005 roku w Warszawie odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Związku Pracodawców - Wystawców Kosmetyki Profesjonalnej.
Wybrano na nim nowy Zarząd, w skład którego weszli: Andrzej Hapek - Cotron Cosmetics, Jolanta Wagner - EAEA, Ryszard Miazek - Studex, Antoni Bilons - Bass Cosmetics. Wybrano także członków Komisji Rewizyjnej.

Weszli do niej:

  • Franciszek Sypko - Solar Technik,
  • Sławomir Hildebrandt - Biotronik,
  • Małgorzata Zagórska - Femmes de Beauty.  

Po raz pierwszy wybrano Komisję Etyki. Znaleźli się w niej:

  • Katarzyna Furmanek - Flos lek,
  • Tomasz Juszczak  A-Tom,
  • Piotr Draniak - Aroma Trend,
  • Halina Grabicka - La Femme.

CZŁONKOWIE ZAŁOŻYCIELE: (stan na dzień 3.11.05)

A-TOM

ul. Czerniakowska 28, 00-714 Warszawa
tel. (022) 841-45-26, fax (022) 851-28-99
 

BIO-KOSMETYKA

ul. Kuźnicza 57/58, 50-138 Wrocław
tel. (071) 341-09-51 (53), fax (071) 341-09-52
www.babor.pl, e-mail: biuro@bio-kosmetyka.pl

BIOtronik

Al. Prymasa Tysiąclecia 76, 01-424 Warszawa
tel./fax (022) 837-08-16 tel. (022) 877-35-81
www.biotronik.com.pl, e-mail: biotronik@biotronik.com.pl

FEMMES DE BEAUTE

ul. Sienkiewicza 75, 05-820 Piastów, tel./fax (022) 723-64-39 

Cosmetics Group Sp. z o.o.

ul. Kormoranów 40, 40-528 Katowice; tel. (032) 251-85-54
fax (032) 205-41-20, www.griegercosmetics.pl
e-mail: grieger@griegercosmetics.pl

LA FEMME

ul. Skwer Kościuszki 18, 81-370 Gdynia
www.lf.pl, tel/fax (058) 661-40-22

SUPERNOVA

ul. Kurpińskiego 9, 05-805 Komorów;
tel. (022) 758-04-25, (022) 759-17-12, fax (022) 759-17-13
www.supernova.com.pl, e-mail: supernova@polbox.pl

THALGO

ul. Szkolna 12, 05-816 Michałowice, tel./fax (022) 723-81-01

TRI STAR s.j.

ul. Kruczkowskiego 25, 80-288 Gdańsk
tel. (058) 347-62-31, 345-74-78, fax (058) 345-64-45
www.tristar.com.pl, e-mail: tristar@tristar.com.pl

Pozostali członkowie i warunki rekrutacji
na stronie: www.zpwkp.pl

Jolanta Wagner

wiceprezes ZP-WKP, właścicielka i dyrektor Europejskiej Akademii Estetyki Artystycznej, redaktor naczelna "Kosmetyki Profesjonalnej::

Reprezentuję w zarządzie środowisko wizażystów. W mojej Akademii uczą się kosmetyczki, właścicielki salonów makijażu profesjonalnego, gabinetów kosmetycznych, kreatorki wizerunku. Znam ich problemy, oczekiwania i plany, toteż skutecznie będę reprezentować nasze środowisko w Związku. Jako wiceprezes zajmuję się kongresami kosmetycznymi i działalnością wydawniczą. Planujemy położenie większego nacisku na kontakty międzynarodowe, mamy zamiar zapraszać na wykłady i prezentacje największe światowe sławy w branży kosmetycznej, najwyższej klasy polskich specjalistów, których przecież u nas też nie brakuje. Chodzi nam nie tylko o wzrost prestiżu organizowanych przez nas imprez, lecz o wymierne korzyści dla uczestników w postaci rozszerzania wiedzy o najnowszych osiągnięciach w kosmetolgii, światowych trendach w kosmetyce, wizażu i makijażu.
Chcemy również rozpowszechniać tę wiedzę w środowisku branżowym za pośrednictwem własnych mediów ? na bazie biuletynu targowego ?Kosmetyka Profesjonalna? pragniemy stworzyć nowe, interesujące, popularyzatorskie czasopimo, dostarczające naszym kolegom i koleżankom z branży pożytecznych wiadomości, wiedzy i kontaktów. Mam nadzieję, że przyszły numer ukaże się już w ostatecznie zmienionej, doskonalszej formule, która spełni oczekiwania członków naszego Związku.


Antoni Bilons

wiceprezes ZP-WKP, prezes i właściciel firmy BASS Cosmetics:

Podlegają mi finanse - w tej dziedzinie aktualną kondycję Związku oceniam dobrze. Musimy jednak poszukać pewnych rezerw, np. w sferze działalności statutowej bardziej oszczędnie, rozsądnie dysponować pieniędzmi.
Chodzi tu głównie o marketing imprez wystawienniczych: należy ukierunkować go na naszego głównego odbiorcę, tzn. kosmetyczkę profesjonalną. Reklama w radiu i TV oczywiście przynosi efekty w postaci większej liczby osób zwiedzających targi, ale nie ma przełożenia na wzrost zainteresowania tymi imprezami wśród profesjonalistów.
Oczywiście nie do pogardzenia jest detaliczna sprzedaż produktów kosmetycznych, ale najważniejsze są kontakty biznesowe z firmami z naszej branży. I należy je zintensyfikować, przekierowując działania marketingowe na takiego odbiorcę.


Ryszard Miazek

członek Zarządu ZP-WKP, właściciel firmy Studex:

Jestem członkiem Związku od pierwszego, inauguracyjnego zebrania. Jak niewielu, znam jego historię i specyfikę działania. Przede wszystkim zależy mi na tym, żeby Związek jednoczył członków, a nie dzielił. Jest to o tyle istotnie, że należą do nas firmy konkurujące ze sobą na rynku. Trzeba się wznieść ponad animozje biznesowe i konkurencję, bo mamy wspólne interesy i wspólne zagrożenia: tylko wtedy sobie z nimi poradzimy, jeśli będziemy stanowić jedność. Na tym powinny skupić się działania zarządu. Powinniśmy starać się, żeby członkowie otrzymywali od Związku maksimum korzyści, i żeby wspólnie artykułować branżowe interesy. Wywierać wpływ na stanowione prawo. Powściągać emocje, rozmawiać, podawać sobie ręce, wymieniać informacje na temat sytuacji na rynku. Nie antagonizować, ale jednoczyć poprzez wykazywanie dobrej woli, pomocy, kultury. Działać fair play. Związek powstał z potrzeby obrony wystawców przed monopolem organizatora. Na początku mieliśmy bardzo trudną sytuację. Ale udało się: dziś, po latach sytuacja jest taka, że wspomniany organizator już nie działa, a my mamy się dobrze. Musimy z tego wyciągnąć właściwe wnioski.

KOSMETYKA PROFESIONALNA 10/2006

projekt i wykonanie: studioimpuls & zendesign